Úvodní stránka » Aktuality ICM Jindřichův Hradec z.s. » Čeští teenageři přicházejí angličtině na chuť

Přestože u státních maturit se studenti v angličtině oproti loňsku mírně zhoršili, experti upozorňují, že samotný test ještě nemusí svědčit o celkových zdatnostech.

Propadlo jich 6,4 procenta, což je zhoršení o 0,3 procentního bodu. Jenže na maturitním testu se může podepsat i stres.

Avšak třeba nedávné testy České školní inspekce prokázaly, že nejlépe si žáci 9. tříd vedou v úlohách, které mapují úroveň jejich slovní zásoby a poslechu s porozuměním.

V obou případech úlohy zvládli průměrně na 80 procent. Hůř si vedli u čtení s porozuměním, které zvládli v průměru na 70 procent Nejhorší výsledky byly patrné u gramatiky – 60 procent.

Poslouchají i píší

Inspekce sice nemá k dispozici přesná srovnávací data, ale ze statistik společnosti Scio, která už několik let provozuje tzv. Národní testovaní po celé republice, vyplývá, že se žáci v angličtině zdokonalují. Před pěti lety na požadovanou úroveň (A2) dosáhlo 34,7 procenta žáků 9. tříd a na vyšší úrovně dohromady dalších 16,7 procenta.

V tomto školním roce ale už na požadovanou úroveň dosáhlo 40,4 procenta deváťáků a na vyšší 22,6 procenta. A i státní inspektoři potvrzují, že vše nasvědčuje tomu, že se čeští žáci ve znalosti angličtiny zlepšují.

Přestože školy ještě před nedávnem čelily kritice, že se při výuce jazyků příliš soustředí na gramatiku a formální ovládání jazyka, výsledky inspektorů napovídají, že si žáci přisvojují i funkční znalosti jazyka.

„Může to souviset s tím, že děti mají v dnešní době jazyk více naposlouchaný (písničky, seriály, YouTube atd.) a čím jsou starší, tím více se s ním setkávají díky sociálním sítím nebo digitálním technologiím,“ sdělil Právu Jon Šotola ze Scio.

Tomáš Feřtek ze spolku pro informace ve vzdělávání EDUin poukázal na nedávný průzkum testovací společnosti Kalibro, která na stovce škol rozdala testy totožné s testy před deseti a dvaceti lety na týchž školách. Ukázalo se, že v matematice a češtině se žáci mírně zlepšili, ale v angličtině byly výsledky výrazně lepší oproti jejich rodičům.

„Nepřipisoval bych to na vrub školám. Bylo třeba patrné, že mnohem lépe si v angličtině vedou kluci, kteří tráví u počítače v cizojazyčném prostředí víc času než holky,“ řekl Právu.

VÍCE INFO

Vložila: MB