Úvodní stránka » Aktuality ICM Jindřichův Hradec z.s. » Proč si kupujeme drahé věci?

Perfektně cílené marketingové strategie, poutavé reklamy a zboží, které volá: „Kup si mě!“ A navíc spolužáci, kteří ten notebook za téměř tři desítky tisíc korun už dávno vlastní. Svá přání vidíme jasně - jediným problémem se zdá být cena. Jenže co když je doba, kdy právě vysoké ceny byly překážkou, už dávno pryč? Možná přichází éra, během které je nepřiměřená částka naopak argumentem hovořícím pro koupi. Že to zní nelogicky? Ne tak docela.

Rok se s rokem sešel a opět tu máme jedno z nejvíce komerčních a konzumentských období roku - správně, Vánoce. Nemůžeme se dočkat okamžiku, kdy rodiče seberou veškerou kuráž k otázce, co si jejich drahé, ačkoliv dospělé, děti přejí k Vánocům. Většina z nás se vytasí se seznamem, na nějž když se rodiče podívají, padají do mdlob. No co, Vánoce se blíží a my cítíme příležitost získat všechny ty drahé a luxusní věci. Proč? Protože je přece nutně potřebujeme. A k čemu? No, aby kamarádi koukali!

Tlak vrstevníků

Nalijme si čistého vína. Mnoho věcí v životě děláme pro ostatní, nikoliv pro sebe. Nebo si snad fotíme všechny ty obědy jenom pro své potěšení? To asi těžko. Jinak bychom jimi neplnili každý den "storýčka". Pro naše ospravedlnění ovšem dodejme, že vina neleží pouze na nás. A pro předcházení případných problémů zmiňme, že se pohybujeme na půdě společenských věd, nikoliv například přírodních. Tudíž nemůžeme mluvit o zákonitostech se stoprocentní platností, ale pouze o tendencích, či značně rozšířeném jevu. Je tedy možné, že se vás níže rozebíraná problematika netýká a vy si můžete gratulovat.

O jaké problematice je řeč? Psychologie hovoří o takzvaném "Peers Pressure". Neboli o tlaku, který na nás vyvíjí naši vrstevníci, či v širším pojetí celá společnost. Každý z nás je vůči tomuto tlaku imunní v jiné míře, ale téměř vždy je výsledkem ať už vědomé, či podvědomé porovnávání se s ostatními. Což značně ovlivňuje naše chování a rozhodování. Často volíme velmi iracionální cesty jenom proto, abychom dokázali, že si stojíme lépe než ostatní. Jak jinak totiž vysvětlit fakt, že většina z nás by sáhla po mobilním telefonu s jablkem na zádech v situaci, kdy bychom měli na výběr ze dvou srovnatelné kvality?

Pořízení drahé věci nám dokáže zvednou náladu, to je fakt. Odborným jazykem lze nic neříkající slovo věc nahradit termínem statusový statek. Řeč je o takovém produktu, který přitáhne pohledy všech ostatních a objasní jim naše společenské postavení. Jen si přiznejme, že nám pozornost ostatních může posunout sebevědomí na vyšší příčky. Jenže zajistí nám i trvalý pocit štěstí?

S jídlem roste chuť

Problém totiž nastává tehdy, když si na danou situaci zvykneme a vše, co vlastníme, nám začíná připadat běžné. Pak naše spokojenost začne vyprchávat. A jediné, na co myslíme, je to, co si pořídíme příště. Celou problematiku shrnuje pojem hédonická adaptace. Mluvou Čecha: "S jídlem roste chuť." Málokdo je schopen znát míru, kdy už má takzvaně dost. Vždy můžeme mít ještě více. Záleží na tom, s jakou referenční skupinou se srovnáváme. Pokud se rozhodneme přátelit s dětmi miliardářů, se svým majetkem zřejmě příliš spokojeni nebudeme.

ČTĚTE VÍCE

Vložila: MB